|
Ruim 400 mensen deden mee aan de inventarisatie
Via het formulier op deze website, in de informatie-krant en bij een Ik-Ver-Tel-Mee sessie gaven 421 mensen door naar welk ontwerp hun voorkeur uitging. Daarbij waren 37 reacties van buiten Katendrecht en de Wilhelminapier. Deze inzenders vielen buiten de verloting van de drie tegoedbonnen van €100.
|
|
|
Voorwaarden aan de ontwerpen
Om mee te kunnen doen aan de ontwerpwedstrijd voor de Rijnhavenbrug, moesten de architectenbureaus zich houden aan de voorwaarden die de gemeente had opgesteld.
Daarbij ging het om stedenbouwkundige uitgangspunten zoals
• horizontale eenvoud
|
De brug moet niet concurreren met de bebouwing van de Wilhelminapier en hoeft geen icoon te zijn. Het beeld moet neutraal, rustig en overwegend horizontaal zijn. |
• contrast tussen open
en dicht
|
Terwijl de brug in gesloten toestand gewoon en vanzelfsprekend is, moet er iets bijzonders gebeuren als hij open gaat. |
|
De brug moet een lijn aan de horizon zijn waar je onderdoor en overheen kunt kijken naar de Maas en de Rijnhaven. |
De ontwerpen moesten ook voldoen aan technische eisen zoals
|
Scheepvaart moet snel doorgang krijgen en het verkeer op de brug mag niet lang hoeven wachten. |
|
Lage vaartuigen zoals de watertaxi moeten onder de dichte brug door kunnen varen. |
|
Het materiaal moet duurzaam en gemakkelijk te onderhouden zijn. |
|
Er moet altijd overzicht zijn, er mogen nergens verborgen hoekjes zijn. |
|
De brug moet een menigte mensen kunnen dragen. |
|
Er mogen bij het oversteken geen bewegingen ontstaan die een gevoel van zeeziekte opwekken. |
|
Ook bij neerslag en bij vorst mag het brugdek niet glad worden. |
Voorkeur van de bevolking
De bewoners en ondernemers van Katendrecht en de Wilhelminapier werden bij de selectie van de brug vertegenwoordigd door een commissie van betrokkenen.
Deze commissie vond belangrijke aandachtspunten:
• schoonheid
|
De brug moet elegant en stijlvol zijn en bij het opengaan echt iets opvallends te zien geven. |
• aanlanding en ontsluiting
|
Fietsers en wandelaars moeten op een veilige manier de brug op kunnen en aan de andere kant van de brug af komen. De inrichting van de kades hoort niet bij het ontwerp van de brug zelf, maar is wel van groot belang voor de gebruikers en de omwonenden. |
De commissie van betrokkenen organiseerde de inventarisatie onder de bevolking en verwerkte het resultaat daarvan in haar advies aan de selectiecommissie. |
|
Concepten
De drie ontwerpen die meedingen naar de eindopdracht, zijn nog wel concepten. de winnaar van de ontwerpwedstrijd zal het ontwerp verder uitwerken. Uiteindelijk kan de brug er iets anders uit komen te zien.
|
Hoe gaat het verder?
Het college van B&W maakte in december 2008 de definitieve keuze voor het winnende ontwerp. Dat is dus ontwerp A geworden. Klik hier voor het persbericht.
Uit de formulieren waarop ontwerp A was aangekruist, werden drie winnaars getrokken van de inventarisatieactie onder de bevolking van Katendrecht en de Wilhelminapier.
Dit zijn:
M. van der Meer, Landverhuizersplein
S. Tummers, Ertsstraat
R. van der Leer, Kabelhof.
Zij kunnen zelf kiezen waaraan zij hun tegoedbon gaan besteden. De gemeente neemt contact met hen op voor de afhandeling.
Deze winnaars zullen ook worden uitgenodigd deel uit te maken van de officiële delegatie bij de opening van de nieuwe brug.
In 2009 start de bouw van de brug over de Rijnhaven. Uiterlijk begin in 2011 zal de brug
klaar zijn voor gebruik. |
|
|