Gevolgen
van de omlegging voor de
leefbaarheid
Het
voorkeurstracé heeft uiteraard effecten op de omgeving:
betere bereikbaarheid naar en in Badhoevedorp zelf, schonere
lucht, beperkte geluidsoverlast en minder risico bij
ongelukken
met vrachtwagens die gevaarlijke
stoffen vervoeren. |
Geluid
De
geluidshinder die het voorkeurstracé veroorzaakt,
is goed op te lossen. Het verkeerslawaai zal worden teruggedrongen
met geluidsschermen. De benodigde hoogte van de geluidsschermen
is afhankelijk van de afstand van de nieuwe snelweg tot
de woonbebouwing van Badhoevedorp. De schermen kunnen lager
worden wanneer een stil wegdek (tweelaags ZOAB) wordt gebruikt.
contouren
geluidshinder
(klik op de afbeelding voor een vergroting)
|
|
Lucht
Met
de aanleg van het voorkeurstracé van de A9 verbetert
de luchtkwaliteit in het centrum van Badhoevedorp aanzienlijk.
Hoe verder het tracé van de bebouwde zuidrand af komt
te liggen, des te beter de lucht-kwaliteit. Maar ook bij
een ligging op 500 meter van de bebouwing treedt flinke verbetering
van de lucht op. |
Bereikbaarheid
Voor
het centrum van Badhoevedorp ontstaan er kansen om, door
het verdwijnen van de A9, de bereikbaarheid te verbeteren.
De lage onderdoorgangen zullen verdwijnen en de huidige
verbindingen met het centrum - via de Pa Verkuyllaan,
de Sloterweg, de Plesmanlaan/Rijstvogelstraat en de Kamerlingh
Onneslaan - kunnen worden geoptimaliseerd.
|
Externe
veiligheid
Het
zal een grote verbetering zijn dat er geen gevaarlijke
stoffen meer worden vervoerd over een snelweg die dwars
door het dorp loopt. Onderzoek wijst uit dat het veiligheidsrisico
op het voorkeurstracé voor de woonbebouwing binnen
de normen blijft. Of dit ook geldt voor de kantoren ten
zuiden van Badhoevedorp, heeft te maken met de omvang
van de gebouwen. Hoe kwetsbaar de boerderijen zijn, is
afhankelijk van hun ligging.
In de MER-fase zullen zeer gedetailleerde berekeningen worden gemaakt.
|
|