leefbaarheid
 
 
 
 
 

Gevolgen van de omlegging voor de leefbaarheid

Het voorkeurstracé heeft uiteraard effecten op de omgeving: betere bereikbaarheid naar en in Badhoevedorp zelf, schonere lucht, beperkte geluidsoverlast en minder risico bij ongelukken met vrachtwagens die gevaarlijke stoffen vervoeren.


Geluid

De geluidshinder die het voorkeurstracé veroorzaakt, is goed op te lossen. Het verkeerslawaai zal worden teruggedrongen met geluidsschermen. De benodigde hoogte van de geluidsschermen is afhankelijk van de afstand van de nieuwe snelweg tot de woonbebouwing van Badhoevedorp. De schermen kunnen lager worden wanneer een stil wegdek (tweelaags ZOAB) wordt gebruikt.


contouren geluidshinder
(klik op de afbeelding voor een vergroting)

Lucht

Met de aanleg van het voorkeurstracé van de A9 verbetert de luchtkwaliteit in het centrum van Badhoevedorp aanzienlijk. Hoe verder het tracé van de bebouwde zuidrand af komt te liggen, des te beter de lucht-kwaliteit. Maar ook bij een ligging op 500 meter van de bebouwing treedt flinke verbetering van de lucht op.


Bereikbaarheid

Voor het centrum van Badhoevedorp ontstaan er kansen om, door het verdwijnen van de A9, de bereikbaarheid te verbeteren. De lage onderdoorgangen zullen verdwijnen en de huidige verbindingen met het centrum - via de Pa Verkuyllaan, de Sloterweg, de Plesmanlaan/Rijstvogelstraat en de Kamerlingh Onneslaan - kunnen worden geoptimaliseerd.


Externe veiligheid

Het zal een grote verbetering zijn dat er geen gevaarlijke stoffen meer worden vervoerd over een snelweg die dwars door het dorp loopt. Onderzoek wijst uit dat het veiligheidsrisico op het voorkeurstracé voor de woonbebouwing binnen de normen blijft. Of dit ook geldt voor de kantoren ten zuiden van Badhoevedorp, heeft te maken met de omvang van de gebouwen. Hoe kwetsbaar de boerderijen zijn, is afhankelijk van hun ligging.
In de MER-fase zullen zeer gedetailleerde berekeningen worden gemaakt.