historie
 
 
 
 
 

Historie

Al bijna 40 jaar is het een probleem dat de A9 dwars door Badhoevedorp loopt. De snelweg vormt een barrière tussen twee delen van het dorp en het autoverkeer veroorzaakt geluidshinder, luchtveront-reiniging en een veiligheidsrisico vanwege het vervoer van gevaarlijke stoffen.
Door de jaren heen zijn er verschillende oplossingen bedacht.

• In de jaren negentig is een procedure gestart voor omlegging van de A9, maar

eind 1998 schrapte de minister van Verkeer en Waterstaat dit plan in een sanering van het MIT (Meerjarenprogramma Infrastruc-tuur en Transport).

• In 1999 werd het Bereikbaarheidsoffensief Randstad gelanceerd. V&W stelde geld beschikbaar voor verbreding van de A9 (2x3 rijstroken door de vluchtstroken te benutten) en twee fly-overs bij knooppunt Badhoevedorp.

• Dat was aanleiding om toch weer een alternatief omleggingsplan te maken. Begin 2001 sloten de gemeente Haarlemmermeer en projectontwikkelaar Bohemen een intentieovereenkomst.
De financiering van de omlegging van de A9 moest komen uit het budget voor het benuttingsplan en uit de ontwikkeling van de vrij komende strook in de dorpskern van Badhoevedorp.

• Vanaf dat moment is in de regio intensief samengewerkt om een gedragen en haalbaar plan te realiseren. Dit mondde uit in de Bestuursovereenkomst Omlegging A9 Badhoevedorp in oktober 2005.